Läs!

Hittade den här artikeln på Aftonbladet. Den är mycket bra och belyser ett problmen som det sällan pratas om: Vem skaffar alkoholen till ungdomarna? Hur kan vi vuxna se på när 15-17 åringar super sig redlösa, för att sedan våldta, misshandla och ibland även döda, andra människor? Vem bär asnvaret för att dödsmisshandel och annat uppstår då? Den person som skaffat fram alkoholen borde också straffas, inte bara ungdomarna själva som begår brotten.

Enligt artikeln var både de ungdomar som misshandlade Riccardo Campogiani och de ungdomar som var med i dödsskjutningen i Rödeby, fulla som alikor.Varför tillåter så många föräldrar sina barn att överhuvudtaget ens vara ute så sent på natten?

Men innan jag kommer igång för mycket, ska jag berätta att jag en gång tiden hade förmånen att jobba på en ungdomsförening som arbetade mot droger, mobbing och våld. Där kom vi under ett möte att prata om droger, om hur farligt det är och vad vi ska göra för att försöka förhindra att fler ungdomar använder dem. En tjej svarade då, att det är enkelt... det är bara att se till att ingen dricker sig full. Enkelt, eller hur? Och jag tror fullt och fast på, att om vi vuxna tog mer ansvar, så skulle vi kunna få ner både den ena och andra statistiken. Det är bara att hoppas att vi vuxna inser att det är vi som har möjligheten att göra skillnad, om vi bara slutade upp med att vara kompisar åt våra barn...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback