För tio år sedan...

Tiden går så fort, så fort... För tio år sedan, i morgon natt, hröde jag hur brandbilar och ambulanser gick i skytteltrafik någonstans utanför. Det var bara att inse att något stort, hemskt hade hänt. Till slut satte jag på TV. n och möttes av fruktansvärda bilder, bilder som jag först inte kunde begripa att de var sanna. Helt chockad stirrade jag på tv:n och dess innehåll, med tårarna sprutandes. När den verkliga morgonen till slut kom, gick jag och tränade på gymet men kunde bara stå i trappmaskinen och stortjuta.

Året innan hade jag haft förmånen att få jobba på en ungdomsförening inne i centrum. Mitt jobb var inte att vara ungdomsledare utan att göra en utvärdering av det arbete som utfördes, för att se om ledarnas vilja överensstämde med ungdomarnas. För att kunna göra detta, var jag naturligtvis tvungen att lära känna en hel del av dessa ungdomar. En sann förmån. Självklart fick jag mina "favoriter" bl a en kille, som hade haft det tufft och försökte få det bättre. Tyvärr hann han inte få något bättre liv, för han körde ihjäl sig några år senare - i en stulen bil.

För att dra i hop det hela, var det naturligt för mig att höra av mig till nämnda förening igen, och fick då reda på att där var en av deras ungdomar som hade avlidit i branden. Det var så mörka dagar, de närmaste. Min mamma och jag åkte ut till Backa och lämnade en filt och något annat (vad?) till dem som ville sitta där. Det var så tunga dagar, allt som hände under den närmaste tiden hade på något vis något att göra med branden. Inte förrän över ett år efter branden, kunde de skyldiga åtalas - bara barn själva. De har tydligen kommit ut nu, med största sannolikhet mer sårbara än någonsin innan. Måtte det aldrig hända något liknande igen. 

Kommentarer
Postat av: Morfen

Man minns den dagen och vilken dämpad och kuslig stämning som rådde över hela Göteborg, samtidigt pratade folk med varandra på spårvagnen om det som hänt.. Såna saker för folk närmare, även om man aldrig önskar att det hade hänt. Jag låg i sängen och vaknade till de hemska nyheterna. FY vad hemskt det var!

Postat av: Kristina

en award hos mej...till dej!

2008-11-08 @ 16:38:22
URL: http://selhammer.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback